Propozycja wywiadówki 45’ Temat: Jak zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z multimediów przez dzieci?

Poruszane zagadnienia:
1. Ważne a nieoczywiste czynniki ryzyka.
2. Ile czasu może spędzać dziecko przed multimediami?
3. PEGI.
4. Kontrola rodzicielska – jakie daje możliwości.
5. Jak wprowadzać zasady?

W załączniku prezentacja do pobrania, a poniżej komentarz dotyczący konkretnych zagadnień.
Przede wszystkim na samym początku trzeba zaznaczyć, że pod pojęciem „multimedia” rozumiemy tablet, komputer, x-box, telefon, inne.
Omawiając czas, jaki można przeznaczyć na korzystanie z multimediów, mówimy o sumie. Jeśli dziecko może spędzić 60’ = komputer + telefon + xbox.
W przypadku starszych dzieci, mniej więcej od 4 klasy sp., trzeba zwrócić uwagę na podział. Jeśli dziecko poświęca 60 minut na odrabianie lekcji, to nie jest to samo, co spędzanie czasu „dla przyjemności”. Tutaj zasady są bardziej liberalne, ale to rodzić musi podjąć decyzję, ile dodatkowego czasu można przeznaczyć na „przyjemności”.

W tej sytuacji dotykamy trochę innego tematu – szkodliwego używania. To na inne posty, po prostu trzeba zwrócić uwagę na to, że czas poświęcony na naukę nie jest tak samo wykorzystywanym czasem, co dla przyjemności.

PEGI – jest to europejski system oceniania gier. W USA mamy do czynienia z innym systemem. Określenie wieku (3, 6, …) nazywamy raitingami.
Plus jest taki, że znając specyfikę np. PEGI 3, wiemy, że ta gra będzie miała przytłumiony dźwięk, PEGI 16 – mogą pojawić się nawiązania do seksu a nawet sceny i wulgaryzmy (przykład Simsy3 – „zróbmy bara bara”). To są oczywiście przykłady.
Minus jest taki, że nie ma konkretnych wytycznych co to przyznania PEGI. Producent sam określa wiek. Zatem logiczne jest, że jeśli chce sprzedać grę to zaniży wiek. Tak więc, należy sprawdzać na co wyrażamy zgodę.
Fakt jest też taki, że są gry, które np. mają PEGI 12 a można je zaproponować 10-latkowi.

Link do prezentacji do wykorzystania na spotkaniu z rodzicami TUTAJ.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.