Badanie „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z multimediów”.

W zeszłym roku szkolnym byłam odpowiedzialna za sprawdzenie, czy nasi uczniowie są bezpieczni w sieci.
Wyzwanie niełatwe, schodki zaczęły się już przy definiowaniu słowa bezpieczeństwo. „Co znaczy być bezpiecznym w świecie multimediów?”.

Po licznych dyskusjach i konsultacjach, orasz szukaniu odpowiedzi w literaturze (ORE) założyłam, że być bezpiecznym, to:
– potrafić nawiązywać bezpieczne relacje z obcymi;
– odpowiedzialnie spędzać czas przed multimediami;
– zachowywać ostrożność w przekazywaniu danych osobowych, wizerunku, itp.;
– stosować skuteczne sposoby ochrony przed wirusami, hakerami, itp.;
– potrafić obronić się przed przemocą lub potrafić odpowiednio zareagować.

Na podstawie takich stwierdzeń skonstruowałam pytania, do dzieci i rodziców. Tak! Jedna ankieta była skierowana do uczniów, druga analogiczna do rodziców.

Ze wszystkich metod badawczych, sondaż jest najadekwatniejszy. Dużą liczbę uczniów i rodziców badam w krótkim czasie.
Aby badanie było dla mnie miłe i przyjemne, wykorzystałam ofertę googli. Od lat dziękuję im za takie możliwości.
Raz, dwa i zestaw pytań pojawił się w sieci. Link został przesłany informatykom (ankieta dla dzieci) z prośbą o przeprowadzenie jej przed rozpoczęciem lekcji informatyki.
Takim sposobem w ciągu pięciu dni miałam odpowiedzi ponad 200 uczniów.
!!! Uwaga!!! Wiarygodne wyniki uzyskujemy badając minimum 25% danej społeczności. Nie trzeba mieć 100%. W moim przypadku osiągnęłam ponad 60%, także byłam bardzo zadowolona.

Link do ankiety dla rodziców został wysłany librusem. Musiałam przypominać z 5x prośbę o wypełnienie 🙂 ale otrzymałam ponad 100 odpowiedzi. Patrząc na to, że wielu rodziców ma dwójkę dzieci… jest się z czego cieszyć.

Same wyniki były zaskakujące, nie szokujące 🙂
Podzielę się kilkoma.

Pierwsze pytanie dotyczy zasad w domu i granic. Czy rodzice i dzieci mają ustalone zasady dot. czasu spędzanego przed multimediami.
Tak: dzieci 34%, rodzice 72%.
Czy rodzice kłamią? Nie sądzę. Myślę, że rodzice określają czas sporadycznie lub nie odnosząc się do wszystkich multimediów w efekcie czego, dzieci nie czują granicy kiedy jest ok/nie ok.

Ile czasu uczniowie spędzają przed multimediami? – z oddzieleniem weekendu.
Ponad 60% uczniów deklaruje, że nadużywa multimediów w tygodniu.
Prawie 90% rodziców twierdzi, ze dzieci spędzają mniej niż 2h w tygodniu… 😮 skąd ta rozbieżność?
M.in. wynika z niejasnych granic i zasad, ale też nieświadomości!

Mniejszy szok, ale jednak. Na pytanie, czy odbyła się w domu rozmowa na temat bezpieczeństwa w sieci, prawie wszyscy rodzice odpowiedzieli, że tak… no już nie jest to takie oczywiste u dzieci.
Ale sąd taka rozbieżność? Ja nie uważam, żeby rodzice nie mówili prawdy. Wydaje mi się, że oni rozmawiają, tylko pytanie, na ile wiedza jaką im przekazują jest dla dzieci nowa?
Jeśli pytanie wcześniej widzę dysproporcje w odpowiedzi na pytanie, z jakich portali korzysta dziecko – na jakich portalach uczeń ma założone konto… Po raz kolejny pojawia się nieświadomość rodziców.

Dygresja: kiedy prowadzę wywiadówkę, zaczynam mówić o tik-toku, grupach na WhatsAppie, drastycznych bajkach z świnką Peppą w roli głównej… rodzice robią wielkie oczy. Świetnie, że w takich wywiadówkach uczestniczą 🙂 ale czy dzieci nie mają już tych doświadczeń za sobą? To przecież od nich słyszę historię rzucania chomikami o ścianę, zarzynaniu Peppy przez ojca, itp.

Co by nie było, uważam, że ankieta wiele wniosła. W efekcie nasza szkoła zaprezentowała wyniki badań, zorganizowała wywiadówkę dla rodziców, radę szkoleniową dla nauczycieli, kolejne warsztaty profilaktyczne dla uczniów 🙂

Ankietę można zobaczyć klikając w link:
Rodzice: https://tiny.pl/tv5xw
Uczniowie: https://tiny.pl/tv5xk

Uwaga techniczna – w zeszłym roku tak nie robiłam, w tym roku wypróbuję. Ponieważ rodzice mają dzieci w różnych klasach, rozbieżność też może być duża, to poproszę, aby ankieta była wypełniona pod kątem jednego dziecka.
W tym roku poproszę rodziców, żeby wypełnili ankietę dwa razy – jeśli mają dwójkę dzieci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.