Test inteligencji wielorakich
Profesor Howard Gardner- amerykański psycholog, neurolog w wyniku bardzo zaawansowanych badań, odkrył 8 rodzajów inteligencji, które rozwijają się u każdego człowieka w różnym stopniu. Zauważył, że u każdego z nas dominuje jeden lub kilka obszarów inteligencji.


Kilka pomysłów na rozwijanie konkretnych obszarów inteligencji:
- Językowa
Czytanie książek,
Wymyślanie opowiadań,
Przemawianie,
Śpiewanie,
Recytowanie,
Uczenie się języków.
2. Matematyczno-Logiczna
Rozwiązywanie zadań matematycznych,
Majsterkowanie,
Rozwiązywanie zadań logicznych,
Wymyślanie rozwiązania problemów i samodzielne ich rozwiązywanie.
3. Ruchowa
Uczenie się tańców,
Uprawianie sportu,
Gry ruchowe,
Wyrażanie emocji za pomocą ruchu, np. na warsztatach teatralnych.
4. Wizualno-Przestrzenna
Tworzenie makiet i prac plastycznych,
Układanie puzzli, klocków,
Udział w grach terenowych, biegach przełajowych,
Harcerstwo.
5. Muzyczna
Słuchanie i komponowanie muzyki,
Powtarzanie dźwięków usłyszanych w otoczeniu,
Zajęcia muzyczne: śpiew, gra na instrumencie
6. Przyrodnicza
Wycieczki i spacery,
Prowadzenie eksperymentów, doświadczeń,
Opieka nad zwierzętami,
Założenie ogródka.
7. Intrapersonalna
Zapisywanie swoich emocji, uczuć, przemyśleń,
Samodzielne planowanie zadań i swojej pracy,
Wypowiadanie swojej opinii,
Wykonywanie powierzonych obowiązków.
8. Interpersonalna
Zaangażowanie w działalność społeczną, np. wolontariat,
Praca w grupie, wykonywanie wspólnych zadań,
Nadzorowanie działań grupy.

Test inteligencji wielorakich



Interpretacja wyników
Nieniejsza interpretacja pochodzi z podręcznika Beaty Grzelak pt. Przykładowy program realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w klasie 7 szkoły podstawowej. Podręcznik opublikowany na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji.
M-L inteligencja matematyczno-logiczna
Lubią liczyć, rozwiązywać zagadki logiczne, eksperymentować, wyciągać wnioski. Są zorganizowane systematyczne, dokładne, potrafią myśleć abstrakcyjnie, lubią porządek i jasno zdefiniowane zadania. Często uczą się poprzez robienie notatek, schematów.
Przykładowe zawody
Mechanik samochodowy, kucharz, księgowy, detektyw, bankier, statystyk, analityk, informatyk, architekt, inżynier
J inteligencja językowa
Lubią czytać, słuchać, pisać, opowiadać, przemawiać. Lubią zabawy ze słowami. Często są systematyczne
i uporządkowane.
Przykładowe zawody
Przedstawiciel handlowy, dziennikarz, pisarz, poeta, copywriter, polityk, tłumacz, korektor tekstów
„M” inteligencja muzyczna
Są wrażliwe na muzykę, dźwięki, ton głosu. Często uczą się poprzez słuchanie. Chętnie słuchają muzyki, lubią słuchać audiobooków, uczą się języków obcych ze słuchu.
Przykładowe zawody
Osoby zajmujące się nagłośnieniem, muzycy, piosenkarze, tancerze, aktorzy
„I” inteligencja interpersonalna
Lubią uczestniczyć w zajęciach grupowych. Szybko odgadują intencje innych osób, potrafią rozwiązywać konflikty, łatwo nawiązują kontakty, dobrze prowadzą negocjacje.
Przykładowe zawody
Zawody związane z usługami (sprzedawca, przedstawiciel handlowy, kelner), nauczyciel, psychoterapeuta,
polityk, pielęgniarka, lekarz.
„W” inteligencja wizualno-przestrzenna
Lubią rysować, nie mają problemów z czytaniem map, wykresów, schematów, tabel. Mają dobre wyczucie koloru, myślą obrazowo, robią notatki w formie rysunków i wykresów. Myśląc używają wyobraźni i obrazów. Są wrażliwe na otaczające przedmioty, kolory i wzory. Lubią rysować, rzeźbić i wytwarzać, używając kolorów i różnego typu materiałów.
Przykładowe zawody
Dekorator wnętrz, architekt, rzeźbiarz, twórca gier komputerowych, reżyser, żeglarz, nawigatorzy, pilot, operator filmowy, fotograf, mechanik.
„P” inteligencja przyrodnicza
Lubią pracę na świeżym powietrzu. Wszystko, co jest związane z ekologią i ochroną środowiska, ma dla nich duże znaczenie. Często lubią prace związane z hodowlą zwierząt lub uprawą roślin.
Przykładowe zawody
Rolnik, ogrodnik, florysta, zootechnik, weterynarz, dietetyk, ornitolog
„A” inteligencja intrapersonalna
Mają dobrze rozwiniętą intuicję. Nie potrzebują motywacji do działania z zewnątrz. Mają dużą wiedzę na temat samego siebie, potrafią nazwać swoje cele, plany, mocne strony, a także ograniczenia. Są refleksyjne, często wybierają samodzielną pracę.
Przykładowe zawody
Pisarz, poeta, kompozytor, scenarzysta, psychiatra, psycholog, pedagog, etyk, ksiądz

