Pogadanka „Kryptoreklamy zachęcające do palenia”.

Uważam, że jednym z najefektywniejszych ćwiczeń obalających błędne przekonania normatywne, jest rozmowa, która zaskakuje młodzież. Zaskoczenie polega na uświadomieniu sobie, jak w rzeczywistości jesteśmy bombardowani reklamami produktów uzależniających.

Przypominam! Mamy zakaz reklamowania papierosów w TV, zawieszania reklam na bilbordach, wszędzie musi być napis, że papierosy szkodzą. Jak to się dzieje, że mimo braku zainteresowania fajkami, młodzież potrafi wymienić nazwy popularnych papierosów? Nie stawiam tezy, że młodzież nie interesuje się papierosami!!! Generalizuję, ponieważ zdecydowana większość nie wykazuje zainteresowania papierosami. Jak to się dzieje, że młodzież wie, że mamy linki, kliki, grube, setki, z różną zawartością nikotyny, …? Przecież to nie jest (a przynajmniej i nie powinna być) wiedza dostarczana za zajęciach profilaktycznych.

Prowadząc z młodzieżą rozmowę, pamiętajmy, że różne tematy są adekwatne do różnego wieku. O krypto reklamach nie rozmawiamy z dziećmi z klas 4-5. Z nimi rozmawiamy o negatywnym wpływie papierosów na organizm i najbliższe otoczenie – wystarczy. Tego typu temat możemy poruszać w momencie, gdy zainteresowanie w klasie jest ogółem duże lub pracujemy z młodzieżą od 7 klasy sp.
Dlaczego? To jak słynne: „Nie myśl o różowym słoniu”. Od razu pojawia się w naszej głowie.
Profilaktyka jest bardzo odpowiedzialnym zadaniem, zajęcia nie powinny rozbudzać przedwcześnie zainteresowania. W tej pogadance, to młodzież odpowiada nam na pytania, a my podsumowujemy i wyciągamy wniosek.
Przykładowe wnioski:
– Mimo, że nie wolno reklamować papierosów, to nie wiadomo skąd, mamy na ich temat dużą wiedzę.
– Krypto reklamy nieświadomie dają nam przekaz, że coś jest fajne albo zdrowe (w przypadku e-papierosów).
– Kiedy utrwala się w naszej głowie obraz, szybciej jesteśmy gotowi albo chętni do spróbowania np. pierwszego papierosa.

Poniżej przedstawiam listę miejsc i sposobów reklamowania papierosów. UWAGA! Tak jak wspomniałam wcześniej, to dajemy dzieciom listy miejsc, żeby nieświadomie wyszukiwali kryptoreklam. Bazujemy na ich spostrzeżeniach. Poniższa lista wywodzi się z raportu GIS z 2017r. „Raport z ogólnopolskiego badania ankietowego na temat postaw wobec palenia tytoniu”.

– reklamy w sklepach
– gratisy przy zakupie papierosów
– paczki papierosów rozdawane za darmo
– reklamy w internecie (e-papierosy, liquidy, …)
– artykuły z logo (koszulki, popielniczki, podajniki na serwetki w barach, naklejki, …)
– wydarzenia sponsorowane przez firmy tytoniowe (np. Marlboro Adventure Team)
– stoiska firm w trakcie imprez.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.