Podłożem uczuć są emocje – scenariusz zajęć dla dzieci lub młodzieży

Z jakich emocji biorą się uczucia?
Niby banalne pytanie, ale refleksje już nie tak oczywiste.
Chłopcy podczas socjoterapii sami doszli do wniosku, że uczucia mieszają się jak kolory powstające z podstawowych barw (emocji). To wspaniała refleksja nie tylko na socjoterapię. Na profilaktykę zdrowia psychicznego, lekcje wychowawczą…

Jak wyglądały zajęcia?
– Standardowo rundka „Co u nas słychać?”
– dyskusja na temat tego czym są emocje, jakie są uczucia, czym się różnią?
– wypisanie na karteczkach uczuć, które nam towarzyszyły w ostatnim czasie, lub towarzyszą najczęściej
– dyskusja na temat tego, z jakich emocji wzięło się to uczucie
– mówimy o emocjach trudnych i przyjemnych. Dlaczego używamy takich określeń?
– Namalowanie farbami trudną sytuację, w jakiej ostatnio się znaleźliśmy. Przedstawienie propozycji poradzenia sobie w tym momencie.
– przedstawienie prac, sposobów radzenia sobie i dyskusja na temat innych możliwości*.
* Ostatni punkt zrobiliśmy dopiero na kolejnych zajęciach 🙂
Nie zdążyliśmy wszystko za jednym zamachem.

W między czasie oczywiście zabawa. Tutaj zachęcam do znalezienia czegoś dla siebie TUTAJ, czyli w zakładce „inspiracje”.

Wnioski chłopców:
1. Uczucia są jak zmieszane kolory podstawowe.
2. Uczucia mogą wynikać z jednej emocji, mogą wynikać z wielu.
3. Uczucia mogą brzmieć tak samo, ale to nie znaczy, że powstały z tych samych emocji. Wspaniałe zajęcia!

Miłej pracy,
.K.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.