Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją 23.02

Więcej informacji nt. Ogólnopolskiego Dnia Walki z Depresją oraz infografiki dla dorosłych odnajdziesz pod linkiem (kliknij tutaj). W tym artykule skupiamy się na narzędziach pracy z dziećmi i młodzieżą. Nie bagatelizuj tego tematu. Na kliniczną depresję cierpi 1% dzieci przedszkolnych powyżej 2-, 3-go roku życia, 2% w grupie dzieci 6-12 lat oraz do 20% w grupie młodzieńczej. Przyczyną wystąpienia klinicznej nie jest jakiś pojedynczy czynnik biologiczny czy jedno zewnętrzne zdarzenie. Z pewnością należy brać pod uwagę procesy biochemiczne zachodzące w mózgu, czynniki genetyczne czy wpływ środowiska zewnętrznego.

Wzmacnianie czynników chroniących zależne jest od kształtowania szeregu kompetencji miękkich. Pamiętajmy, że chorowanie na depresję jest procesem, który trwa jakiś czas. Proces też ma to do siebie, że w każdej chwili można go zatrzymać, wydłużyć, przerwać. Tutaj jest ważna rola wychowawcy, pedagoga, psychologa szkolnego. Zobacz, zorientuj się, zadziałaj!

Jak?

Nasze propozycje nie wyczerpią tematu, ale zainspirują Cię i pozwolą na atrakcyjny trening kompetencji emocjonalno-społecznych 🙂

  1. Ćwicz z „twoimi dziećmi” umiejętność określenia, co dzieje się z jego ciałem i myślami. Aby dziecko wiedziało, jak się czuje, musimy nauczyć go rozpoznawać u siebie stan smutku, złości, radości, obrzydzenia, strachu. Rozmawiajcie o emocjach i o tym jak ludzie je odczuwają. Skorzystaj z bezpłatnych plakatów dostępnych na (pod tym linkiem)

A może zainteresuje cię „Gra pełna emocji”? Celem gry jest prowokowanie rozmowy o emocjach i uczenie się ich. Gra daje przestrzeń na poznawanie sposobów radzenia sobie z emocjami trudnymi oraz doświadczenie wsparcia widząc, że „inni mają podobnie”. (link jest tutaj)

2. Jeśli jesteśmy w temacie emocji, ucz dziecko samoregulacji. Daj mu narzędzia do uspokajania się, instrukcje, co ma zrobić gdy… To jest bardzo ważne, ponieważ brak narzędzi = poszukiwanie. A najczęściej sięgamy na znanych nam narzędzi z poziomu mózgu gadziego (uciekaj albo walcz). I niekoniecznie agresja musi być wyniesiona z domu… Znasz narzędzie pt. GROM? Narzędzie jest podstawą książki pt. W pułapce myśli. Książka dla nastolatków. Szczerze ją polecamy. Tymczasem rozkoszuj się piękną i czytelną infografiką będącą w załączniku o emocjach.

3. Pokaż dziecku co może zrobić w trudnej sytuacji. Jak może poprosić o pomoc. Takie „kampanie informacyjne” w twojej szkole, świetlicy, etc. naprawdę są skuteczne. Nastolatkowie w stanie smutki i poczucia bezradności zostają z problemami sami. Wszystkie badania wskazują na fakt, że dzieci nie zwracają się do dorosłych z prośbą o pomoc!!! I nie jest to efekt XXI wieku. Tak było i nadal jest.
Tutaj możesz skorzystać z infografiki „Ej! Potrzebujesz pomocy?”. Powieś ją wszędzie, gdzie możesz 🙂 (link)

4. Broń dziecko krzywdzone. Pedagog, psycholog, wychowawca są zobligowani do reagowania pomimo swoich przekonań np. na temat klapsa. Dziecko spędza w szkole średnio 30h tygodniowo, to wystarczająco dużo czasu, aby przyjrzeć się jemu, zdiagnozować sytuację, podjąć działanie. Nie tylko dziecko potrzebuje wsparcia, kiedy rodzice zaniedbują jego potrzeby; niestety nierzadko dziecko wymaga wsparcia w rozwiązaniu trudnych sytuacji z nauczycielami…

5. Skorzystaj z narzędzi, które pomogą dziecku poszerzać jego samoświadomość. Znasz grę: Jak mnie znasz? Co czuję, jak się zachowuję? (link)

6. Pracuj z metaforą i filmem. Wiele fantastycznych filmów odzwierciedla problemy nastolatków. Wraz z różnymi pracownikami szkoły przygotowaliśmy Listę wartościowych filmów i książek (tutaj)

7. Zapraszamy Cię do regularnego śledzenia naszej strony, zapisania się do newslettera, włączenia się do społeczności TANDEMowej na FB (grupa pt. Profilaktyka w szkole). Zapraszamy Cię również do naszego sklepu. Jest to miejsce z dobrymi materiałami do pracy.

Autorem materiału oraz infografik jest Aleksandra Włodarczyk oraz Kamila Suseł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.