O emocjach i uczuciach z najmłodszymi

Wstęp do warsztatu o emocjach i uczuciach

Mamy w sobie utarty schemat mówienia o złych i dobrych uczuciach/emocjach. Jakie emocje są złe? Złość, strach, odraza? Dlaczego?

Nie ma złych emocji. Każda jest ważna i potrzebna, dlatego mówimy o trudnych emocjach i uczuciach. Dlatego podczas pierwszych warsztatów z uczniami najczęściej wprowadzam taki podział.

Proponuję rozsypankę wyrazową.
Na kartce rysuję różne wyrazy twarzy – dla Was przygotowałam materiał do druku. Do tego uczniowie otrzymują emocje w formie rozsypanki literowej. W parach, pod buźką przyklejają emocje/ uczucie.

Kolejnym krokiem jest omówienie każdej emocji i stworzenie listy na tablicy.

Jak przebiega tworzenie listy?

Trzymając w ręce kartkę „złość” pytam uczniów: Kto chciałby podzielić się sytuacją, kiedy był zły?

Kilku osobom pozwalam się wypowiedzieć. Praca na przykładach to bardzo ważna część ćwiczenia, ponieważ dzieci (szczególnie w klasach 1-2) niekoniecznie identyfikują daną sytuację z określoną emocją. Na przykład dziecko opowiada o sytuacji, w której było przestraszone a nie zezłoszczone.
Dopytuję, jak się zachowałeś, jak sobie z tym poradziłeś, kiedy/jak poczułeś, że złość mija?

Pytanie do klasy:
Czy złość jest emocją trudną czy przyjemną?

I tutaj też możemy spodziewać się trudności. Proszę pamiętać, żeby również zwrócić uwagę na pozytywne strony trudnych emocji. Np. czego uczy nas doświadczanie złości, po co nam strach…?

A może gotowe narzędzie w stylu gry terapeutyczno-towarzystkiej? Dostępne TUTAJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.