Lekcja o papierosach z multimedialną grą „Milionerzy”

Temat: Szkodliwość papierosów klasycznych i e-papierosów.
Cele: Przekazanie rzetelnej wiedzy na temat e-papierosów i papierosów klasycznych.
Promocja zdrowego stylu życia.

Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie do tematu.
2. Pytanie do grupy: Co słyszeliście na temat papierosów klasycznych? Jakie są mity i fakty.
a. Nauczyciel na bieżąco ustosunkowuje się do wiedzy dzieci. Obala mity, potwierdza fakty, poszerza wiedzę (proszę nie przesadzić, tyle ile powinny wiedzieć dzieci w danym wieku).
3. Pytanie do grupy: Co słyszeliście na temat e-papierosów? Jakie są mity i fakty.
a. Nauczyciel na bieżąco ustosunkowuje się do wiedzy dzieci. Obala mity, potwierdza fakty, poszerza wiedzę (proszę nie przesadzić, tyle ile powinny wiedzieć dzieci w danym wieku).
UWAGA! W obu częściach dyskusji porusza przemyca informacje (lista poniżej), które będą częścią milionerów.
– 67% młodych palaczy chce rzucić palenie, ale nie może przestać palić,
– substancją uzależniającą/psychoaktywną jest nikotyna,
– rośliną, która zawiera nikotynę jest tytoń. Z samego tytoniu tworzy się cygara, ale papieros składa się nie tylko z rozdrobnionych liści tytoniu. Również zawiera odpadki takie jak resztki lukrecji, łupek kakao, amoniak!
– wypalenie papierosa skraca życie o 11 minut,
– ludzie nie chorują od razu. Potrzeba około 20-30 lat! Jak papierosy wchodziły „na rynek” nie było badań, że papierosy są szkodliwe. Zalecano je sportowcom… ludzie zorientowali się dopiero, gdy sportowcy (i nie tylko) zaczęli chorować np. na raka płuc, wrzody żołądka. Podobnie jest z e-papierosami. Na rynku są od niedawna. Potrzeba z 15 lat, żeby dowiedzieć się, jakie szkody wywołują.
– papierosy mają 3700 szkodliwych substancji, jedną z nich jest nikotyna, która odkłada się w mózgu oraz substancje smoliste, które zalegają w płucach.
– w skład e-papierosów wchodzi glikol, którego chemiczną właściwością jest lepkość. Prawdopodobnie mikrocząsteczki przyklejają się do płuc i krtani. Niestety w towarzystwie SZTUCZNYCH aromatów.
– faktem jest to, że e-papierosy mogą być beznikotynowe, nie znaczy to, że wtedy nie uzależniają. Mamy do czynienia z wyrobieniem sobie nawyku (behawioralne uzależnienie) samej czynności palenia.
4. Po zakończeniu pogadanki (proponuję w kręgu) przechodzimy do podsumowania. Gramy w grę „Milionerzy”. Odpalamy grę rzutniku/tablicy multimedialnej. Można wyznaczyć uczniów, który będą klikali odpowiedzi. Ogólnie gramy razem. Na udzielenie odpowiedzi jest ok 30 sekund.
5. Jeśli starczy czasu, każdy uczeń kończy zdanie „Na dzisiejszych zajęciach nową wiedzą było…”.

Aplikacja dostępna pod linkiem: https://learningapps.org/view9345656 .
Macie możliwość ocenienia gry (wchodząc w ten link) 
Gra jest stworzona tak, że do każdego poziomu dodałam dwa pytania. Jak klasa będzie miała skuchę, to włączenie gry od początku wygeneruje inne pytania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.