„GADKI z psem” – czyli jak rozmawiać o bezpieczeństwie.

Animacja przygotowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę powinna być znana każdemu uczniowi w wieku 3-10 lat i każdemu rodzicowi. Obejrzenie animacji oraz omówienie każdego jej punktu powinniśmy podjąć jako rodzice i nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej.

Ważne jest, aby dziecko czuło, że jego bezpieczeństwo jest bardzo ważne.

Wskazówki do omówienia:
1. Bazujmy na konkretnych przykładach, tak aby dziecko mogło wczuć się w sytuację. Jeśli rozmawiamy w szkole, z mojego doświadczenia wynika, że dzieci będą miały wieeeeele przykładów dotyczących zaczepiania przez dorosłych. Czasami zastanawiam się, czy nie za wiele… większość przykładów pochodzi z ich osobistego doświadczenia.

Podsumujmy „Zobaczcie! Rozmawiamy w gronie 25 osób, a przykładów co nie miara. Zobaczcie jak łatwo znaleźć się w takiej sytuacji”.

2. Dajmy się wygadać. Przygotuj sobie krótkie przerywniki, które rozbudzą dzieci. Na lekcję poświęć 45 minut. Żeby coś nabrało charakteru ważnego, żeby dzieci zobaczyły, że troszczysz się o nich, to nie możesz puścić tylko bajki i powiedzieć „Uważajcie”.

3. Zrób wstęp. I to zagadnienie dotyczy zarówno rodzica jak i nauczyciela. „Dzisiaj chcę porozmawiać na temat bardzo ważny, na temat Waszego bezpieczeństwa. Chcę, żebyście wyjątkowo skupili swoją uwagę na omawiane tematy, ponieważ wiedzy będzie dużo. Każdy z Was będzie mógł się wypowiedzieć.”

4. Podsumuj. Podobnie jak w animacji, po zakończonej dyskusji podsumowujemy. Proponuję, aby dzieci w parach, na kartce A3 wykonały plakat ilustrujący dowolną zasadę. W domu oczywiście też jest to wykonalne. Na końcu zróbcie galerię.

Akronim GADKI zapiszcie w zeszycie.

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.