E-lekcja o bezpieczeństwie w sieci z uczniami klas 1-4.
Nasza czujność zaczyna się usypiać. Wchodzimy w rutynę, mamy wiele swoich obowiązków, rodzice zaczynają wracać do pracy. Dzieci coraz bardziej pozostają same sobie.
Jeszcze przed epidemią tendencja była taka, że znaczna część najmłodszych ma kontrolowany czas przed komputerem. Zagrożenia, jakie mogą spotkać dzieci w wirtualnej rzeczywistości są mniejsze, ponieważ zwykle dziecko gra w swoje ulubione gierki.
Dzisiaj dzieci mają czas na odkrywanie oraz próbowanie nowych aplikacji i stron www. Natomiast niekoniecznie my-dorośli mieliśmy czas na przygotowanie dzieci do tego. Profilaktyka bezpieczeństwa w sieci najczęściej rozpoczynana jest w drugiej klasie podstawówki. W „normalnej” sytuacji to o kilka lat za późno… a dzisiaj?
W związku z tym, po 1,5 nauczania zdalnego ponownie postanowiłam przypomnieć rodzicom zasady bezpiecznego korzystania z sieci. Przygotowałam dla nich infografikę (zobacz) i w mailu opisałam najważniejsze spostrzeżenia. Również te, że dzieciaki wysyłają do siebie wiadomości na platformie po 22 – dzieci ośmio-, dziewięcioletnie.
Następnym krokiem spotkałam się z każdą klasą na 20 minutowej pogadance. Taki czas jest bardzo krótki, dlatego trzeba wybrać jeden problem. Uważam, że głównym zagrożeniem teraz jest kontakt z niebezpiecznymi „znajomymi”. Jak to określa kampania „Owce w sieci” – tajemniczymi przyjaciółmi.
Cel pogadanki: Zwrócenie uwagi na kontakty online z nieznajomymi.
Część pierwsza: Techniczna prośba o wyłączenie kamerek (mniejsze prawdopodobieństwo wieszania się kanału), wyłączenie dźwięku (nie będzie szumu przy puszczaniu bajki). Udostępnienie mojego pulpitu do wglądu dzieciom.
Część druga: Wprowadzenie do tematu, wspólne oglądnięcie bajki „Tajemniczy przyjaciel„.
Część trzecia: Zadanie kluczowego pytania. Jakie błędy popełniła owieczka?
Oczywiście skomentowanie na bieżąco przykładów dzieci.
Podsumowanie wniosków.
Ponieważ nie musiałam sztywno trzymać się czasu, a była tez taka prośba wychowawców, nawiązałam do aktywności dzieci na czacie szkolnym/klasowym, do zachowania podczas lekcji. Dzieci potrafią się blokować, wyłączać głos, zamiast słuchać pisać na czacie w między czasie…
Pamiętajcie, dzieci też musza mieć omówione zasady zachowania się na lekcji on-line.


Jeden komentarz
Pingback: