Bezpiecznie w sieci z najmłodszymi uczniami
„Nie moszna za dugo siedzieć na kopie” ~Hania 7 lat.
Najskuteczniejszym sposobem zapamiętywania wg. M. Szurawskiego jest model: pamięć = akcja + emocja + obraz. Muszę wtrącić, że udział w wykładzie osoby, która wyszkoliła mistrza świata w zapamiętywaniu był niesamowicie inspirujący, notabene do tej pory korzystam z technik zaproponowanych przez pana Szurawskiego.
Powołując się na jego doświadczenie staram się projektować warsztaty profilaktyczne wykorzystując właśnie te trzy komponenty. Nieskromnie powiem, że chyba skutecznie. Niejednokrotnie jestem zapraszana do szkoły w kolejnym roku szkolnym. Niesamowicie miło jest wtedy słyszeć na korytarzu „O! Pani od sarenki”. Dla mnie to sygnał, że w głowach cokolwiek zostało Tak właśnie należy projektować warsztaty dla wszystkich.
Skąd ten rysunek? Ano z zajęć, gdzie rozmawialiśmy na temat zasad korzystania z multimediów.
Cel zajęć: Ustalenie z dziećmi zasad, które będą zapobiegały nadużywania multimediów.
Konieczne: projekcja filmu na YT, rysowanie plakatu.
1. Rozpoczęcie zajęć – ustalenie definicji słowa multimedia. Nauczyciel na środku tablicy pisze multimedia i graficznie przedstawia pomysły dzieci (telefon, tablet, tablica multimedialna, komputer, xbox, telewizor, …).
2. Przedstawienie celu zajęć oraz informacja, co się będzie działo.
3. (akcja) – oglądanie bajki dostępnej na YT: „Sieciaki.pl – Zasady bezpiecznego korzystania z internetu: Korzystaj z umiarem z internetu”.
4. (emocja) – wyobrażamy sobie, co mogłoby się stać ze mną, gdybym tyle czasu spędzał przed multimediami?
5. (obraz) – wypisanie na tablicy wszystkich zasad, które pomogą nam bezpiecznie korzystać z multimediów. Przepisanie do zeszytu.
6. (podsumowanie/akcja) – w parach wybieramy jedną zasadę i na kartce A3 ilustrujemy ją. Na górze kartki wyraźnie zapisujemy, jaką zasadę prezentujemy.
Propozycje zasad:
– ustalamy z rodzicami czas, jaki możemy spędzić przed multimediami.
– więcej czasu spędzamy prawdziwymi znajomymi.
– wypełniamy swoje obowiązki domowe i szkolne.
– gramy w gry i oglądamy filmiki, na które pozwoli mi rodzic.
PS. Ten wpis zaplanowałam dwa miesiące temu. Jak bardzo wystrzela się w obecną sytuację… Pamiętajmy, że dzisiaj, w czasie pandemii wszelkie normy w zakresie spędzania czasu przed multimediami dla dzieci powyżej 6rż są zniesione (WHO). Nie oznacza to jednak, że nie mamy obowiązku dbać o równowagę i zdrowy rozwój dziecka.

